Verzekeringen

Openingsuren

ma 8u - 12u 13u - 18u
di 8u - 12u 13u - 18u
wo 8u - 12u 13u - 18u
do 8u - 12u 13u - 18u
vr 8u - 12u 13u - 18u
za 9u - 12u

Niet in juli en augustus

Nieuws

In minder dan één minuut staat uw living in brand.

Lees meer

Acties

De goedkoopste autolening? Daar gaan wij voor !

Lees meer

 

Veelgestelde vragen (FAQ)

Een vraag? Contacteer ons vrijblijvend

1. Algemeen

  1. Studeren in het buitenland. En wat als er iets gebeurt?

2. Schadegevallen

  1. Het is feest als BOB rijdt maar wat als BOB een ongeval veroorzaakt?
  2. Ik reed tegen een geparkeerd voertuig doch ik zie geen schade. Wat moet ik doen?
  3. Ik ben betrokken in een aanrijding. Wat nu?
  4. Mijn voertuig kan door de aanrijding niet meer rijden. Wat nu?
  5. Hoe vul ik een aanrijdingsformulier in? Handige tips.
  6. Ik heb een ongeval terwijl het ijzelt. Mijn verzekering komt niet tussen?
  7. Ik werd aangereden door een voertuig zonder verzekering. Wat nu?
  8. Wat is de stop-afstand bij een noodstop aan 100 km per uur?
  9. Hoe vermijd ik diefstal of carjacking van mijn wagen?

3. Voertuigen en verzekering van voertuigen

  1. Ik geraak niet meer aan een autoverzekering. Wat nu?
  2. Tunen van auto's: wat mag en wat mag niet?
  3. Mag ik met een pocketbike op de openbare weg rijden?
  4. Een voertuig kopen of verkopen particulier. Waarop letten?

4. Brandverzekering

  1. Studentenkot: moet ik dit verzekeren?
  2. Ik huur een appartement of huis. De eigenaar heeft een brandverzekering. Moet ik ook nog verzekeren?
  3. Moet ik jaarlijks mijn schoorsteen laten vegen of mijn stookinstallatie laten reinigen?

 

 

1. Algemeen

1.1 Studeren in het buitenland. En wat als er iets gebeurt?

Studeert uw zoon/dochter ook in het buitenland?
Het is een hele toestand binnen het gezin wanneer zoon- of dochterlief het nest verlaat om in het buitenland te gaan studeren. Vele vragen dringen zich op. Eén van de vele vragen is steeds weer: wat indien er iets verkeerd loopt ginder of thuis?
Zopas lanceerde Europ Assistance een nieuwe polis "STUDENT" die inspeelt op deze problematiek.
Wenst u hierover nadere inlichtingen, neem dan gerust contact met ons.

2. Schadegevallen

2.1 Het is feest als BOB rijdt maar wat als BOB een ongeval veroorzaakt?

De laatste tijd enkele keren in de actualiteit geweest. Je geeft je op om BOB te zijn en dan slaat het noodlot toe. Een ongeval in fout en de persoon wiens auto je bestuurt eist vergoeding voor de schade aan zijn wagen... het zal je maar overkomen.
Goede afspraken maken goede vrienden. Door samen een korte verklaring op te maken en te ondertekenen kan flink wat leed bespaard worden. Ziehier een voorbeeld van een juridisch correcte tekst (met dank aan de maatschappij DAS) die je als BOB kunt opstellen samen met de eigenaar van de wagen.

Ondergetekende (naam en adres van de eigenaar van het voertuig) verklaar hierbij het besturen van mijn voertuig (merk + type + nummerplaat) toe te vertrouwen aan (naam + voornaam + adres van de BOB). Indien de hierbovenvermelde bestuurder een ongeval veroorzaakt, verbind ik mij ertoe de schade aan mijn voertuig niet te verhalen op de bestuurder.
Opgesteld te (gemeente) op (datum) in 2 exemplaren waarbij beide partijen een exemplaar hebben ontvangen.

Handtekening eigenaar van het voertuig,...

Handtekening BOB,...

2.2 Ik reed tegen een geparkeerd voertuig doch ik zie geen schade. Wat moet ik doen?

Als de aanrijding "voelbaar" was moet je er van uit gaan dat er schade is. Misschien zie je dit niet onmiddellijk. Laat je naam, adres en telefoonnummer achter tussen de ruitenwissers van het geparkeerde voertuig of verwittig de eigenaar van dit voertuig op een andere manier. Anders riskeer je een betichting voor vluchtmisdrijf en dit kost je minstens 14 dagen rijverbod en een fikse boete. Oppassen dus. Daarenboven: eerlijk duurt het langst...

2.3 Ik ben betrokken in een aanrijding. Wat nu?

Vooreerst: maak u vooral niet boos. Een ongeval wordt niet met opzet veroorzaakt. De andere bestuurder de huid volschelden lost niets op en verhoogt alleen maar de stress. Ten tweede voert u ter plaatse geen discussie over wie in recht of in fout is. Dat zal uw makelaar achteraf wel voor u doen. Het is enkel belangrijk dat u samen overeen komt over wat er gebeurd is. Wij raden u aan steeds het Europees aanrijdingsformulier in te vullen. Ook bij tussenkomst van de politie. Vraag hen eventueel u hierbij te helpen. Vul dit formulier niet enkel in voor een ongeval tussen 2 auto's maar ook voor aanrijdingen met een fietser, bromfietser, aanraking van een gebouw en zo meer. Voordeel is dat alle gegevens genoteerd worden die wij nodig hebben. Gezien het formulier automatisch doordrukt heeft elke partij aldus alle nodige inlichtingen. U vult het formulier ook best in zelfs als u geen schade bemerkt aan de voertuigen. Een aanrijding die "voelbaar" was heeft vrijwel altijd schade voor gevolg, zelfs al ziet u dat niet direct (donker, schade achter de bumper,...) U heeft geen Europees aanrijdingsformulier in uw wagen? Kom snel uw gratis exemplaar bij ons afhalen. U heeft problemen met het invullen? Bel ons. Vergeet niet dat wij 24u op 24u persoonlijke dienstverlening geven. Onze klanten staan dus nooit in de kou. Tot slot: "één foto zegt meer dan duizend woorden..." :het is steeds nuttig om enkele foto's te nemen van het ongeval, stand van de voertuigen, sporen op het wegdek... enz. Zelfs als de politie tussenkomt. Met de huidige GSM-toestellen heeft u (bijna) steeds een fototoestel bij de hand! Een handige tip.

2.4 Mijn voertuig kan door de aanrijding niet meer rijden. Wat nu?

Indien het voertuig door een aanrijding zodanig beschadigd is dat u niet meer kan rijden dient het voertuig uiteraard getakeld te worden. Hiervoor zijn 2 mogelijkheden:

  • u heeft een verzekering pechverhelping (VAB, Touring, Europ Assistance,... enz). U belt deze dienst op. Zij zullen u gratis wegtakelen naar de garage van uw keuze. Ook de niet-gewonde inzittenden worden keurig thuis gebracht. Op uw verzoek worden uw familieleden op de hoogte gebracht.
  • u heeft geen verzekering pechverhelping? Geen nood: uw autoverzekering biedt u steeds een gratis sleepdienst aan bij ongeval. Of u in fout of in recht bent doet niets ter zake. U kan het nummer van deze sleepdienst vinden op uw groen verzekeringsbewijs. U vindt het nummer niet? Bel ons. Dit kan op ieder uur van de dag of nacht via onze 24u-dienst die u terstond te woord zal staan en eventueel voor u de sleepdienst zal bellen. Onze klanten staan dus nooit in de kou.

2.5 Hoe vul ik een aanrijdingsformulier in? Handige tips.

Vooreerst vermelden dat u slechts 1 aanrijdingsformulier dient in te vullen. Gezien het doorschrijfpapier betreft beschikt u automatisch over 2 exemplaren. Eén voor u en één voor de tegenpartij. Wie welk exemplaar houdt speelt geen rol.

Het invullen begint met de datum en het uur van de aanrijding. Plaats en straat. Gewonden: ja of nee: zelfs bij lichte pijn zet u een kruisje bij "ja". Materiële schade aan andere voertuigen/ objecten: hier kruist u "ja" aan indien er bijvoorbeeld een paaltje van de gemeente of een andere eigendom of een derde voertuig ook beschadigd werd. U kan ook melding maken van eventuele getuigen.

De linker kolom (blauw) dient om de gegevens van voertuig A te noteren. De rechter kolom (geel) voor de gegevens van voertuig B. Wie A of B is doet niets ter zake. Eerst vermeldt u de verzekeringsnemer. Opgepast: dit is de persoon of de firma op wiens naam de verzekering staat. U vindt deze gegevens op uw groen verzekeringsbewijs. Daarna vult u het merk en de nummerplaat van het voertuig in. In vak 8 vult u de naam en het polisnummer in van de verzekeringsmaatschappij waar het voertuig verzekerd is. Dit alles is terug te vinden op het groen verzekeringsbewijs: het polisnummer staat steeds rechts bovenaan en de verzekeringsmaatschappij steeds links onderaan. Noteer goed het juiste polisnummer dit is erg belangrijk. Bij "agentschap" vult u natuurlijk voor uzelf "Kantoor Staelens Harelbeke" in. Met de vraag "is de schade aan het voertuig verzekerd in het contract?" wordt bedoeld of u een omniumverzekering heeft.

Bij vak 9 "Bestuurder" mag u "idem" schrijven indien dit dezelfde persoon is als de verzekeringsnemer (vak 6) zoniet vult u de gegevens van de bestuurder in. In vakje 10 zet u gewoon een pijl waar het voertuig beschadigd werd. U kan de schade nog extra toelichten in vakje 11. Voorbeeld "bumper vooraan" of "linker deur".

U doet hetzelfde voor voertuig B.

In vak 12 "toedracht" zijnde de middelste, witte kolom, ziet u diverse ongevalsituaties staan. Stel dat voertuig A geparkeerd stond en voertuig B achteruit reed bij het wegrijden uit parkeerstand dan zet u een kruisje links bij nr. 1 "stond geparkeerd" en zet u een kruisje rechts in vakje 2 en/of vakje 14. Het merendeel van de ongevallen kan u met deze kruisjes beschrijven. Een verdere toelichting kan nog gegeven worden in de vakken 14 doch dit hoeft niet als de kruisjes duidelijkheid genoeg geven. Vermeld ook het aantal aangekruiste vakjes. Een kleine schets in vak 13 kan ook extra verheldering brengen. Opgepast: als je een tekening maakt zorg dan dat de verhoudingen zo juist mogelijk zijn.

Belangrijke opmerking tot slot: onderaan door beide bestuurders ondertekenen. U kan nu de beide exemplaren scheiden. Nà het losmaken mag niemand nog iets veranderen aan het document zoniet wordt het ongeldig! Maak ons dan spoedig (binnen de 8 dagen) uw exemplaar over; wij doen dan verder het nodige. De achterkant hoeft u niet in te vullen; daar zorgen wij voor. Nog meer details over het invullen van het aanrijdingsformulier vindt u op de site van de beroepsvereniging Assuralia

Bekijk het voorbeeld aanrijdingsformulier

2.6 Ik heb een ongeval terwijl het ijzelt. Mijn verzekering komt niet tussen?

Een uitspraak die zo oud is als er een toog staat in de café's ..... Reeds jaren horen wij steeds opnieuw deze vraag en reeds jaren is het antwoord is zeer duidelijk: dit is totaal onwaar.
Als je slipt in de ijzel en je botst tegen een geparkeerd voertuig dan betekent dit dat je te snel reed, rekening gehouden met de plaatsgesteldheid. Je bent dus in fout en uw ba-autoverzekering moet de schade betalen aan het geparkeerd voertuig. Voor de schade aan je eigen wagen moet je zelf opdraaien tenzij je natuurlijk een omniumverzekering hebt. Meer uitleg: zie "verzekeringen voor particulieren - voertuigverzekeringen - omniumverzekering".

2.7 Ik werd aangereden door een voertuig zonder verzekering. Wat nu?

Voor dergelijke problemen werd meerdere jaren geleden het BGWF (Belgisch Gemeenschappelijk  Waarborgfonds)   in het leven geroepen. In een aantal specifieke gevallen komt dit fonds tussen. Enkele voorbeelden:

  • uw wagen wordt aangereden door een voertuig dat niet verzekerd blijkt te zijn. Nà onderzoek zal de schade aan uw wagen door dit fonds betaald worden.
  • uw wagen wordt aangereden door iemand die een hartstilstand krijgt als bestuurder van zijn wagen. In dergelijk geval kan men dus niet zeggen dat deze bestuurder een "fout" begaat zoals wij dit kennen in de wegcode. Het betreft hier een situatie van overmacht. In dit geval zal het fonds u vergoeden voor uw volledige schade.
  • uw wagen wordt aangereden door iemand die vluchtmisdrijf pleegt. In dit geval wordt u niet vergoed voor de schade aan uw wagen; u kan wel vergoeding bekomen voor uw verwondingen en die van uw inzittenden.

2.8 Wat is de stop-afstand bij een noodstop aan 100 km per uur?

De stopafstand is de remafstand plus de afstand doorlopen gedurende de reactietijd. Het is dus de totale afstand, die men nodig heeft om bij het opmerken van een hindernis of gevaarssituatie tot stilstand te komen. Bij noodremming op droog wegdek (rekenend met 7,5 m/s² remvertraging) bedraagt de stopafstand bij 100 km/u 79 meter. Bij nat wegdek loopt dit op tot 100 m. Meer weten? Klik dan hier waar de ingenieurs Dirk Christiaens en Johan Depuydt een volledige toelichting geven. Waarvoor onze beste dank.

2.9 Hoe vermijd ik diefstal of carjacking van mijn wagen?

20 tips tegen carjacking: klik hier
10 tips tegen autodiefstal: klik hier
Voorkom diefstal uit je wagen: klik hier

Met dank aan de Algemene Directie Veiligheids- en Preventiebeleid van de FOD Binnenlandse zaken.

3. Voertuigen en verzekering van voertuigen

3.1 Ik geraak niet meer aan een autoverzekering. Wat nu?

Zoals u weet verplicht de Wet u een verzekering te nemen voor elk motorvoertuig (auto, bromfiets, motorfiets vrachtwagen,....enz). Sommigen maken het echter dermate bont met ongevallen dat hun verzekeringsmaatschappij hen opzegt. Soms is het schadeverloop zo erg dat geen enkele andere verzekeringsmaatschappij hen nog wil verzekeren.

En nu??
Sedert 1 november 2003 werd het "Tariferingsbureau" afgekort "BTB" in het leven geroepen. Dit bureau garandeert een verzekering aan iedere Belg, zelfs al wordt hij door de andere verzekeringsmaatschappijen geweigerd. Zoals u wel zal vermoeden zijn de premies niet van de poes... jaarpremies van 1.500 tot 3.000 euro zijn niet ongewoon. Maar enfin... voor brokkenmakers is er aldus toch een oplossing.
Ons kantoor is gemachtigd om dossiers voor te dragen aan het BTB.

Meer info bij hoofdstuk voertuigverzekeringen.

3.2 Tunen van auto's: wat mag en wat mag niet?

Het "tunen" van auto's is vooral bij jongeren een geliefde bezigheid. Niet geheel zonder gevaar echter. Sedert februari 2006 zij nieuwe regels van kracht. Hiervoor werd een speciale website ontworpen: www.how2tune.be. De moeite om eerst te kijken en dan te kopen...

3.3 Mag ik met een pocketbike op de openbare weg rijden?

Een nieuwe rage... het gaat om kleine bromfietsen en motorfietsen die momenteel massaal op de markt gebracht worden. Door hun klein formaat kunnen kinderen er gemakkelijk mee rijden. Opgepast: deze pocketbikes voldoen aan geen enkele technische goedkeuring en zijn daarom formeel verboden op de openbare weg. Er is evenmin enige controle inzake veiligheid, betrouwbaarheid,... enz. Wij kunnen de ouders enkel maar aanraden om dergelijke tuigen niet te kopen noch voor zichzelf en zeker niet voor kinderen. Deze tuigen dienen geklasseerd onder de noemer "gevaarlijk speelgoed".

3.4 Een voertuig kopen of verkopen particulier. Waarop letten?

Geregeld krijgen wij vragen over het kopen of verkopen van een voertuig aan een particulier. Eerlijk gezegd zijn wij niet zo tuk hierop. Vooral voor het aankopen van een voertuig raden wij u nog steeds een goede garagist aan. Hij is een vakman en weet wat hij u verkoopt. Om u toch wat tips te geven maakte de Directie Veiligheid en Preventie van de Federale Overheidsdienst een kleine maar goede folder. Er zit zelfs een voorbeeld bij van een verkoopovereenkomst (factuur). U kan deze folder hier gratis downloaden. Kan u niet zo goed overweg met het internet en wil u graag een voorbeeld van een verkoopovereenkomst? Kom binnen op ons kantoor. We geven u graag een gratis exemplaar.

4. Brandverzekering

4.1 Studentenkot: moet ik dit verzekeren?

Studeert zoon of dochter-lief aan de hogeschool of de universiteit? Bravo! Huurt u daartoe een studentenkot? Opgepast! Artikel 1733 van ons Burgerlijk Wetboek legt een vermoeden van schuld bij de huurder in geval van brand. Niet mals dus. Gelukkig zorgen wij voor u. Is de brandverzekering van uw woning bij ons? Dan kunnen wij meestal gratis uitbreiding krijgen voor dit studentenkot. Contacteer ons gerust vrijblijvend. Uiteraard liefst voor de brand ....

Lees verder bij globale brandverzekering.

4.2 Ik huur een appartement of huis. De eigenaar heeft een brandverzekering. Moet ik ook nog verzekeren?

Het antwoord is formeel JA. Het artikel 1733 van ons Burgerlijk Wetboek zegt:"Hij (=de huurder) is aansprakelijk voor brand tenzij hij bewijst dat de brand buiten zijn schuld is ontstaan."
Het feit dat de eigenaar reeds een brandverzekering heeft is niet genoeg. Immers, indien er brand ontstaat zal deze verzekering wel de schade vergoeden aan de eigenaar doch zal deze uitgaven terugvorderen van de huurder. Daarom neemt de huurder ook een brandverzekering. Meerbepaald verzekert de huurder dan zijn "huuraansprakelijkheid" zoals bedoeld in het Burgerlijk Wetboek.

Lees meer in ons de globale brandverzekering.

4.3 Moet ik jaarlijks mijn schoorsteen laten vegen of mijn stookinstallatie laten reinigen?

Het koninklijk besluit van 06.01.1978 verplicht de gebruikers van verwarmingsketels of kachels gevoed met vaste of vloeibare brandstof (dus steenkool, hout of mazout maar niet met gas) de installatie ieder jaar een onderhoudsbeurt 'te laten geven'. De gebruiker is de bewonende huurder (tenzij anders overeengekomen in het huurcontract) of de eigenaar. Ditzelfde koninklijk besluit preciseert dat de gebruiker de schoorstenen een onderhoudsbeurt moet 'laten geven' hetgeen veronderstelt dat hij beroep moet doen op een gespecialiseerde onderneming. De volledige tekst van dit besluit kan u vinden op de site van het Belgisch Staatsblad. De publicatiedatum was 09-03-1978. Op 11-07-2004 keurde de Vlaamse regering een ontwerpbesluit goed dat het koninklijk besluit van 1978 actualiseert en ook uitbreidt tot installaties met gas. Afhankelijk van de ouderdom en het soort installatie is er sprake van jaarlijks , 2, 3 en 4-jaarlijks onderhoud. Het regelmatig onderhoud is geen onnodige kost; het zorgt ervoor dat u een optimale verbranding heeft met minimaal verbruik en dit is goed voor ons leefmilieu. Bovendien kan u sedert 2006 deze kosten aftrekken in uw belastingsaangifte. Lees deze interessante brochure ter voorkoming van schoorsteenbranden.

Powered by Insusite - Created by CRM.art